Aasta on 2025. Elame ajastul, kus maailma stabiilsus kõigub igal sammul. Ühel hetkel töötab globaalne tarneahel ladusalt, järgmisel momendil seisab konteinerlaev sadamas, kuna sadamatöölised streigivad või on piirkonda tabanud hoopis loodusõnnetus. Samal ajal sirvib peadirektor hiljutist raportit toimunud küberintsidendi kohta, mis tabas ettevõtte süsteeme – tegemist oli järjekordse lunavararünnakuga, seekord eriti keeruka vormiga. Kõik ettevõtte andmed olid krüpteeritud, ajakirjandus nõudis vastuseid ning IT-osakond töötas ülekoormuse piiril.
Sellises keskkonnas ei ole enam küsimus selles, kas midagi juhtub, vaid millal ja kui valmis me selleks siis oleme. Ehk teisisõnu peaks ärijätkusuutlikkust (Business Continuity Management – BCM) käsitlema mitte üksnes strateegilise prioriteedina, vaid hoopis ettevõtte ellujäämise vundamendina.
Kui organisatsioon seisab silmitsi ootamatu katkestusega – olgu see seotud kriitilise personali puudumise, süsteemirikke, füüsilise kahju või isegi geopoliitiliste sündmustega – määrab tema saatuse just see, kui hästi suudetakse reageerida, taastuda ja jätkata tööd. See ei ole ainult kriisijuhtimine. See on oskus ehitada vastupidavat, paindlikku ja strateegiliselt juhitud süsteemi, mis ei purune esimese tagasilöögi peale.
Kujutage ette, et ettevõttes on kriis. Teenused seisavad. Klientide telefonid on punased, meedia ootab kommentaare ja investorid jälgivad tähelepanelikult iga liigutust. Just sellistel hetkedel saab selgeks, kui oluline on olnud äri jätkusuutlikkuse arendamine. Kui on olemas läbimõeldud taastamiskava, kriisikommunikatsiooni stsenaariumid ja läbiproovitud otsustusahelad, suudab organisatsioon taastuda kiiremini, kui keegi arvata oskaks. Kui neid pole, kaotatakse väärtust iga minutiga – mitte ainult rahas, vaid ka maine ja usaldusväärsuse näol.
Meie arusaam ärijätkusuutlikkusest ei piirdu ainult dokumentide koostamise või protsesside kirjeldamisega. Meie jaoks on see organisatsiooni DNA. Ja meie ülesanne on aidata seda DNA-d kujundada, testida ja tugevdada.
Kui KPMG küberturvalisuse meeskond alustab koostööd ettevõttega, on esimene samm alati äri mõistmine. Meie nõustajad ei tule valmis vastustega, vaid küsimustega. Milline on ettevõtte tegevusmudel? Kus asuvad organisatsiooni kriitilised teenused ja inimesed? Millised sõltuvused eksisteerivad süsteemide, partnerite ja tarneahelate vahel? Alles seejärel saame koostada tervikliku pildi – hetkeolukorra hinnangu, millele toetudes saab kavandada edasised sammud.
Edasi liigume üheskoos – strateegia loomine, poliitika koostamine, vastutusalade määratlemine. Ja muidugi kõige olulisem – harjutamine. Sest kriis ei hüüa tulles ja ainult harjutades saame kindlustada, et inimesed teavad, mida teha. KPMG-l on selles osas eriline lähenemine: me korraldame simulatsioone, mis peegeldavad reaalseid olukordi. Näiteks lunavararünnak, kus töötaja klikib pahaaimamatult lingile, mis viib terve organisatsiooni kriitilise süsteemi krüpteerimiseni. Meie simulatsioonides osalejad saavad reaalajas "sündmuste simulatsioone" – meilisõnumeid IT-tiimilt, päringuid meedialt, küsimusi juhatuselt ja partneritelt. Nii saame hinnata mitte ainult tehnilist valmisolekut, vaid ka juhtimisoskusi ja otsustuskiirust.
Simulatsioon ei lõppe koos harjutusega. Meie analüütikud koostavad selle põhjal raporti – ning see ei ole pelgalt kontrollnimekiri, vaid peegeldus organisatsiooni küpsustasemest. Toome välja, mida suudeti kiiresti lahendada. Millised kommunikatsioonilüngad tekkisid. Kus on parenduskohad. Sellest omakorda sünnivad järgmised arengusammud – soovitused, mis tõstavad kriisiks valmisoleku järgmisele tasemele.
Me teame, et ärijuhid jälgivad hoolikalt kulusid. Oleme seisukohal, et ärijätkusuutlikkus ei tohiks olla luksus. Meie teenuse hind on läbipaistev ja konkurentsivõimeline – näiteks simulatsiooniharjutus koos kogu planeerimise, läbiviimise ja aruandlusega on fikseeritud hinnaga 5000 € (+km). See sisaldab kõike – kohtumisi, konsultatsioone, ettevalmistust ja järelanalüüse.
Sellele küsimusele vastab meie tehtud töö ise. Me ei tule pakkuma valmislahendusi, mis sobivad ainult suurkorporatsioonidele. Meie töö on ehitada paindlik süsteem, mis sobib konkreetsele ettevõttele – alates kohalike partneritega koostööd tegevast küberturvalisuse meeskonnast kuni rahvusvaheliste teenusepakkujateni. Oleme osa rahvusvahelisest võrgustikust, mis tegutseb üle 140 riigis. See tähendab, et meil on juurdepääs globaalsetele parimatele praktikatele ning suudame neid kohandada just Eesti ja Põhjala konteksti.
See tähendab arukate otsuste tegemist, mis lubavad äril kasvada ka muutlikus maailmas. Riskide juhtimine peab olema ärile justkui koostööpartner, mitte pidur. Me ei ehita müüre, vaid otsime lahendusi.
Kui vaatame tulevikku, siis kriiside hulk ja mõju ilmselt ei vähene. Organisatsioonid, kes suudavad mõelda ennetavalt, ehitada vastupidavust ja testida oma plaane, ei ole kriiside ohvrid, vaid on ka kriiside ajal turuliidrid. Kui soovite kuuluda viimaste hulka, siis oleme valmis teiega seda teekonda jagama.
Küberturvalisuse valdkonna juht
mihkelkukk@kpmg.com
+372 521 4332
Töömaailm on viimastel aastatel oluliselt muutunud: infotehnoloogia areng, kaug..
KPMG küberturvalisuse spetsialist Jaan Vahtre käis külas PARE podcast’is: Avameelselt inimeste ju..
Küberturvalisuse maastik on pidevas muutumises ning selleks, et ettevõtet või organisatsiooni ei t..
E-ITS ehk Eesti Infoturbestandard on rohkem kui lihtsalt juhend. See on üheltpo..
Eestis kehtib avalikke teenuseid osutavatele organisatsioonidele infoturbestandard ehk E-ITS (al..
Taga oma ettevõttele turvaline ja jätkusuutlik ärikeskkond!
Aitame luua vastupidava ja usaldusväärse digitaalse maailma,
isegi muutuvate ohtude korral.
Töötajate teadlikkuse analüüs keskendub küberturvalisuse nõrgima lüli – kasutaja, töötaja – oskuste kaardistamisele ja kompetentside tõstmisele.
Ohuanalüüs on taktikaline ja tehniline teenus, mis võimaldab ettevõttel saada kiire ülevaade välistest ohtudest.
Aitab planeerida IT-valdkonna investeeringuid ja edasisi samme kitsaskohtade leevendamiseks ning parema turvalisuse tagamiseks.